En utmaning på löpbandet

Har haft en produktiv dag idag, känns skönt. Efter en förmiddag full med plugg har jag grillat kyckling, gjort egen kycklingbuljong, diskat, pluggat liiiite till, tränat osv. En helt ok tisdag helt enkelt.

Gjorde maxtestet på 5km idag, och jag kan lova att det var en prövning. Har bestämt att maxtesten på 5km ska utföras med hjälp av löpbandet, hur jag tar mig fram de 5km spelar ingen roll så länge det är på löpbandet. Med tanke på att jag knappt tittat åt ett löpband sedan tidigt i höstas så viste jag att jag hade en utmaning framför mig. Så jag skuttade upp på löpbandet, full av energi, körde en uppvärmning på 2min innan jag ökade takten och joggade/sprang en sväng. Gick lite, sprang lite osv. De första 2km kändes det som om jag var odödlig, jag bara flög fram. Men sen blev det tungt, och tyngre för varje kilometer. Sista kilometern ville jag mest bara ge upp men jag hade ett mål så jag ökade takten lite igen och vist fan orkade jag. Klarade 5km på 40min, 57sekunder! Och jag ska erkänna, jag är jäkla stolt över mig själv. Även om det inte är den bästa tiden någon skådat så orkade jag och jag gjorde det på under 45min som jag från början trodde från början. Nu är bara frågan: Vad är ett rimligt mål att sätta upp för en förbättring? 5min? 10min? Vad tror ni?

Efter denna pers hade jag från början planerat att jag skulle göra ytterligare 5km på crosstrainer eller roddmaskin men ärligt talat så orkade jag inte. Trodde jag skulle tuppa av när jag klev av löpbandet, har man haft en "paus" från träningen i 3veckor så märks det kan jag lova. Men 5km skulle jag få ihop på något vis, så jag klättrade upp på en motionscykel och satsade på att snabbt klara av de där kilometrarna. 12,36minuter tog och sen var jag i mål. Åh, så underbart att få kliva av cykeln och varva ner.

Har även klarat av några av alla dessa armhävningar, utfall och minuter i plankan. Jag är på gång i MarsUtmaningen! Dock är det fortfarande ett stort frågetecken ang burpees. Jag orkade inte testa på ett maxtest idag utan får göra det imorgon istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0