Måndag 25 januari

Då var det alltså måndag igen och för en gångs skull så vaknade jag innan väckarklockan ringde och var pigg. Hoppade upp vid ca 05.30 och satte mig med en kopp te och förberedde för pannkaksbakning. Hittade nämligen ett recept häromdagen som jag vet jag skrev ner för nästan ett år sedan men inte använt. På "nyttiga" frukost plättar/pankakor/pancakes eller vad man nu vill kalla dem. Var super goda! (Recept följer längre ner). Planen ser ut så här: Grädda ett gäng som slängs in i frysen för att sedan tas upp till frukost varje morgon. Jag åt iofs en ganska stor portion idag men höll mig mätt från 07.30 till 11.00 utan att ens vara sugen på något, jag som annars är mellanmålens drottning.

Annars idag har jag tryckt i mig en ganska stor mängd naturgodis, bara för att jag var sugen. Var egentligen inte gott utan bara sött och sliskigt men lik förbannat åkte hela påsen ner i magen på mig. Vilket ledde till att jag gick till aerobicsen lite smått illamående. Men efter att ha skuttat och framförallt svettats så mådde jag kanon. Jag förstår inte riktigt att det för varje gång på aerobicsen blir jobbigare, jag har aldrig svettats så som jag gjorde idag. Inte ens när jag körde första gången och var helt out of shape... Är det för att man orkar ta i mer eller vad? Någon som har en teori?

Iaf så fick jag en massa energi efter träningen (och efter ännu en laddning av plättar, orkade inte laga någon mat) så nu har jag slängt in en limpa i ugnen och ska göra kryddiga köttbullar till lunchen imorgon. Ska även hinna plugga lite innan jag stupar i säng, tror nog jag kommer sova gott i natt.

Imorgon är det min "fridag" på gymmet, alltså en dag då jag inte har någon speciell träning inplanerad. Vet inte vad jag ska hitta på och det börjar bli ett problem. Jag blir så less på att jag inte hittar något kul att träna att jag inte ger allt. Någon som har något bra tips på träning, inte ett pass alltså och inte styrka?


Recept "Sannaplättar" (kommer som sagt inte ihåg vart jag hittat det men det var i någon hälsotidning, tackar iaf för ett toppen recept)
1dl havregryn
2,5dl vatten
2 stora ägg
0,5dl nymalda linfrön (jag köpte färdigmalda)
1dl sojamjöl (körde på majsmjöl istället)
1dl vatten
1-2tsk mald kardemumma
0,5dl hackad mandel
1-2tsk bakpulver
1-2 bananer, skurna i tunna skivor

1. Blanda havregryn och vattten och koka ett par minuter till gröt (grynnen ska helst ha varit blötlagda över natten eller ta färdig gröt från kylen). Vispa äggen och rör ner i gröten, som inte ska vara kokhet.
2. Blanda i övriga ingredienser och sist banan.
3. Stek på medelvärme. Det tar lite längre tid än vanligt på varje sida eftersom det ska vara lite tjockare än vanliga plättar.

Enligt receptet ska det bli ca 15stycken men jag gjorde alldeles för stora från början, det är ju sådant man lär sig efter några omgångar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0